Samfund

Nye metrostationer betyder, at Movia ændrer buslinjer til oktober

Pressefoto: Movia

Det hele skal hænge sammen i den kollektive transport, og derfor kommer der til at ske ændringer på busnettet, efter åbningen af den nye del af M4-metrolinjen til Sydhavnen og Valby. Ændringerne træder dog først i kraft til efteråret 2024.

Den 22. juni 2024 fik københavnerne og hovedstadens besøgende nye muligheder for at komme rundt i byen med offentlig transport. Her åbnede forlængelsen af M4-metroen, der kobler den sydlige del af København sammen med resten af metronettet, da fem nye stationer slog dørene op.

Den nye metrolinje vil fra efteråret 2024 også betyde ændringer på udvalgte buslinjer, så de passer bedre til M4-forbindelsens nye muligheder. For at styrke sammenhængen i den kollektive trafik bliver busdriften i Sydhavnen og Valby tænkt sammen med M4-forbindelsens nye stationer, så bus og metro supplerer hinanden. Samtidig fremtidssikrer vi sammenhængen i den kollektive transport mellem det sydlige København og Amager. 

I samarbejde med Frederiksberg, Rødovre og Københavns Kommuner samt flere nabokommuner justerer Movia på de eksisterende buslinjer 1A, 7A og 18 og introducerer de nye buslinjer 8A, 17 og 19 – sidstnævnte som erstatning for linje 9A.

– Sammen med vores ejere i kommuner og regioner har Movia et mål om at optimere rejsemulighederne for vores passagerer – også når byen udvikler sig. Ved at tilpasse busdriften til de nye metrostationer kan vi sikre en mere effektiv og smidig rejseoplevelse for alle, siger Per Gellert, plandirektør i Movia.

Buslinjerne ændres til efteråret

Ændringerne træder først i kraft 20. oktober 2024, selvom M4-forlængelsen åbnede 22. juni 2024. Movia har haft et godt samarbejde med kommunerne om de kommende ændringer siden 2021. Først her i foråret har det præcise åbningstidspunkt for M4-forbindelsen været klart og i forbindelse med beslutningerne i de fire kommuner, er det aftalt, at der en overgangsperiode frem til efteråret, inden busdriften ændres i området.

Man kan læse mere om de konkrete ændringer herunder eller dykke ned i detaljerne på Din Offentlige Transports hjemmeside.

Linje 7A kører fremover mellem Rødovrehallen og København H (stoppestedet ved Frihedsstøtten). Det betyder, at linje 7A ikke længere kører mellem København H og København Syd. I stedet kommer den nye linje 17 til at køre mellem Vesterport St. og København Syd St og betjene de stoppesteder, som 7A gør nu.

Linje 17 er en ny buslinje, der kommer til at køre mellem Vesterport St. og København Syd St. og kommer til at erstatte linje 7A. Linje 17 får fire afgange i timen og kommer ikke til at køre om natten. Linje 17 vil køre samme rute som 7A’s nuværende og med samme stoppesteder – ved Mozarts Plads bliver linjen udrettet efter metroens åbning.

Linje 18 kører fremover kun mellem Emdrup St. og Valby St. Det betyder, at linje 18 ikke længere kører mellem Valby St. og Lergravsparken St./Ørestad St – i stedet kommer den nye linje 8A til at kører mellem Valby St. og Lergravsparken St./Ørestad St, hvor den vil betjene de samme stoppesteder, som linje 18 gør i dag.

Linje 8A er en ny linje, som ligesom de andre A-busser får flere afgange i timen og kommer til at køre hele døgnet. Linje 8A kører mellem Valby St. og både Lergravsparken St. og Ørestad St., hvor den vil betjene de samme stoppesteder, som linje 18 gør i dag.

Linje 19 erstatter linje 9A

Linje 19 vil fortsætte med at køre mellem Valbyparken og Glostrup St, som linje 9A gør i dag. Linje 19 får seks afgange i dagtimerne og bliver til en almindelig bybuslinje.

Linje 1A (gælder først fra december 2024)

Linje 1A kommer fra december 2024 til at køre passagererne helt ind til København Syd St., hvor den i begge retninger kører ind på vendepladsen. Fra december 2024 kører linje 1A også ad Sjælør Boulevard og vil derfor ikke længere køre til Toftegårds Plads. 

Kortet herunder viser de buslinjer, hvor der foretages ændringer:

Kommentarer