Samfund

Hver tredje ung uden uddannelse er objektivt stærke

Ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at hver tredje ung uden uddannelse er objektivt stærke, men er ikke klar til fremtidens arbejdsmarked. Dette skal løses med fleksible uddannelsestilbud, lyder det fra direktør.

Trods flere års politisk fokus får alt for få unge en uddannelse, men med få virkemidler kan man få en stor del af gruppen af unge på kanten af arbejdsmarkedet på rette spor.  

Det belyser Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i en ny analyse baseret på observationer af registerdata fra Danmarks Statistik. På baggrund af en række karakteristika kortlægger analysen en årgang 25-årige bestående af 16.500 unge, der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse.

Analysen viser, at den største gruppe bestående af 5.600 unge uden uddannelse kan kategoriseres som objektivt stærke. Blandt dem er 62 procent i beskæftigelse, og generelt kommer gruppen fra en relativt stærk baggrund. 

Trods den forholdsvise høje beskæftigelse, kan den manglende uddannelse blive et problem for den unge i fremtiden:  

”Der er en relativt stor gruppe af unge uden uddannelse, der har en fin beskæftigelsesgrad her og nu, men ufaglært beskæftigelse. Det kan blive et problem for den unge på længere sigt, fordi det fremtidige arbejdsmarked har større krav til uddannelse og kompetencer,” siger Lars Andersen, direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.  

Han fremhæver, at man med få virkemidler kan få disse unge på rette spor, så de er bedre klædt på til deres fremtidige arbejdsliv.

“For mange af de her unge handler det om, at de er kommet skævt ind i tilværelsen. Derfor skal de have hjælp til at få et andet perspektiv på den. Af den grund skal der andre værktøjer til end blot at fratage dem ydelser. Det kræver, at vi investerer i dem for eksempel gennem opkvalificering”, siger Lars Andersen.  

“Det kan være en mental udfordring for de her unge at gå i gang med en uddannelse. Derfor skal man i højere grad have fokus på fleksible uddannelsestilbud og for eksempel dyrke uddannelser med mesterlære mere, hvor man via den praktiske beskæftigelse også får kendskab til fagets teoretiske perspektiver og dermed bliver opkvalificeret”, siger Lars Andersen.

Kommentarer